دانش ایمنی و بهداشت

وبلاگ ایمنی و بهداشت ( بررسی کلیه دوره های بهداشت شغلی, سلامت و محیط زیست

دانش ایمنی و بهداشت

وبلاگ ایمنی و بهداشت ( بررسی کلیه دوره های بهداشت شغلی, سلامت و محیط زیست

اصول هفتگانه ارتینگ و حفاظت در مخازن نفت و گاز

سه شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۵۷ ب.ظ

اصول هفتگانه ارتینگ و حفاظت در مخازن نفت و گاز

اصول هفتگانه ارتینگ و حفاظت در مخازن نفت و گاز

تعداد صفحات: 5 | فرمت: PDF

 

چکیده:

ارتینگ و حفاظت مخازن ذخیره نفت و گاز همواره یکی از چالش برانگیزترین موضوعات در حیطه مهندسی برق از گذشته تا حال بوده است. یک طرح حفاظتی کامل برای مخازن باید جوانب مختلفی را در بر بگیرد که در این مقاله در 7 اصل تقسیم بندی و خلاصه شده اند.
طراحی ناقص و قصور از بررسی دقیق این اصول هفتگانه در طراحی و اجرای سیستم ارتینگ و حفاظتی مخازن نه تنها از کارایی آن خواهد کاست بلکه در مواردی ممکن است بر ریسک وقوع آتش سوزی این سازه ها نیز بیافزاید.

مقدمه:

ضرورت حفاظت از مخازن ذخیره نفت و گاز

فضای داخلی و خارجی مخازن ذخیره نفت و گاز عموماً جزو مناطق طبق هبندی شده با خطر انفجار منظور میشوند و همواره در برابر خطرات ناشی از صاعقه و الکتریسیته ساکن آسیب پذیر بوده است، به طوری که بروز یک حادثه آتش سوزی مخزن ممکن است جامعه و دولت را با عواقب سنگین زیست محیطی، اقتصادی و حتی امنیتی روبرو کند

بررسی مشخصات الکتریکی جریان صاعقه نشان می دهد که این جریان می تواند مقدار پیکی در حدود 600 کیلو آمپر داشته باشد. با این حال آمار و ارقام نشان می دهد احتمال اینکه جریان صاعقه مقداری زیر 200 کیلو آمپر داشته باشد % 99 بوده و همچنین مقدار پیک جریان صاعقه به احتمال % 50 کوچکتر از 35 کیلو آمپر خواهد بود. صاعقه میتواند از لای ههای منفی ابر به سمت زمین و به شکل پایین رونده باشد. بیش از % 90 صاعقه ها از همین نوع هستند، یعنی با پلاریته منفی و پایین رونده. در صورتی که صاعقه ای در یک نقطه تکرار شود، این زمان کوتاهتر از 10 ثانیه نسبت به لحظه وقوع صاعقه قبلی نخواهد بود. مدت زمان تخلیه جریان صاعقه معمولاً بین 30 الی 200 میکروثانیه است و موج صاعقه می تواند فرکانسی بین 200 کیلو الی 20 مگاهرتز داشته باشد. جدول 1 مطالب فوق را به طور خلاصه لیست کرده است.

دانلود ادامه مطلب

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۷/۰۲/۱۸
  • ۵۷۳ نمایش
  • سیروان شیخی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی